נהגי המוניות מפחדים מפשיטת רגל.

ישראל 2020 ∘ כאשר ישראל נהג מונית מתל אביב ראה איך נגיף הקורונה מתפשט במהירות בנתב"ג, תל אביב, ירושלים, חיפה, אילת, וישראל בכלל, הוא החליט להפסיק להסיע נוסעים במונית שלו.

איך נהגי מוניות שורדים את מגפת הקורונה?
ישראל נהג מונית ותיק מתל אביב לא האמין שנגיף הקורונה יכול להשמיד את ענף המוניות.

תוכן עניינים

"ראיתי בטלוויזיה מה קרה באיטליה, ספרד, סין, ארה"ב, גרמניה, צרפת, ועוד מדינות שהנגיף התפשט בהם ללא מעצורים, והתחלתי לחשוב על המשפחה שלי. הבריאות חשובה לי יותר מהכל, הבריאות שלי ושל המשפחה שלי. לכן קיבלתי החלטה לא קלה – להפסיק לעבוד עד שנראה אור בקצה המנהרה" – אומר ישראל נהג מונית מתל אביב.

"אמנם ההחלטה לא לצאת לעבודה במונית פוגעת בי ובמשפחה שלי מבחינה כלכלית, אך מה יהיה שווה הכסף אם נדבק חס וחלילה בקורונה? גם ככה לא נוכל לעבוד".

ישראל עובד כנהג מונית בערך כ-20 שנה, בשנותיו הראשונות עבד בתחנת המוניות בנתב"ג, אך לאחר מספר שנים, בערך בזמן שהופיעה אפליקציית המוניות הראשונה "גט טקסי", הוא עבר לעבוד באזור תל אביב יפו. ישראל ראה דברים רבים במהלך עבודתו במונית, אך הוא אומר שמעולם לא חשב שיקרה משהו שיאלץ את רוב נהגי המוניות לשבת בבית.

נהג מונית בישראל מוגדר כעצמאי ע"י המדינה והוא בעל תיק "עוסק מורשה" – אפשר להגיד שכל נהגי המוניות הם עסקים קטנים. מחזור ההכנסות שלהם נמוך בדרך כלל וכך גם הרווחים השנתיים.

גם בשגרה הרגילה ללא מחלת הקורונה, נהגי מוניות נאבקים מידי יום לשרוד מבחינת כלכלית. אז בתקופה הזאת בזמן שהעבודה ירדה ב-90%, נהג מונית שיוצא למשמרת של 12 שעות לא יכניס יותר מכמה גרושים לקניות במכולת.

לנהגי מוניות הוצאות חודשיות רבות

לדוגמה:
* השכרת זכות ציבורית – מספר ירוק – בערך 1700 ש"ח.
* החזר הלוואה על מונית חדשה – בערך 3000 ש"ח בחודש.
* ביטוח מונה שנתי – 700-800 ש"ח.
* מוסכים – תיקונים וטיפולים למונית – יכול להגיע בקלות ל-10,000 ש"ח בשנה.
* הוצאות לא צפויות כמו תאונה, השבתה של המונית, קנסות, דוחות וכו' – הנזק הכלכלי משמעותי במיוחד ויכול להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה.
* רואה חשבון – 500-1000 ש"ח בחודשיים.
* ביטוח מונית – בישראל ביטוח המונית יקר מאוד והוא מתחיל באזור ה-9,000 שקל למונית לא חדשה עם כיסוי צג ג' וחובה בלבד. אם יש לכם מונית חדשה ואתם צריכים ביטוח מקיף, עלות הביטוח השנתית תהייה יקרה יותר ויכולה להגיע עד 20,000 ש"ח.

על פי ארגון נהגי המוניות בישראל, נהגי מוניות רבים נאלצו למכור את המונית, לסגור את העסק, או להכריז על פשיטת רגל. "נהגי מוניות שכירים" המשכירים את המונית שלהם "בפיקס חודשי" החזירו את המונית לבעלים כי לא יכלו לעמוד בעלויות.

"ההוצאות הם כמו בור ללא תחתית"

אני מרגיש את הכאב בקול של ישראל שמספר לי על ההוצאות שהם "בור ללא תחתית". התקופה הנוכחית תכניס נהגי מוניות רבים לצרות כלכליות קשות במיוחד שספק אם יצליחו להשתקם מהם.

עבר כבר חודש מאז שישראל הפסיק לעבוד כנהג מונית. מאז הוא ניסה להגיש בקשה לדמי אבטלה, אך טרם קיבל תשובה חיובית או כל עזרה כספית. הוא ואשתו חיים מהלוואות קטנות שלקחו מחברים ומשפחה ומקווים שמגפת הקורונה תסתיים כמה שיותר מהר.

ישראל מתמודד עם המשבר גם באמצעות ארגונים שונים לתמיכה נפשית כמו ער"ן, וכדורים פסיכיאטרים כדי לא לשקוע בדיכאון.

ישראל חושש שנהגי מוניות רבים ממשיכים לעבוד כי אין להם ברירה אחרת ומסכנים כך את בריאותם. ישראל אומר שנהגי המוניות חושפים עצמם לאוכלוסייה בסיכון – לדוגמה – נוסעים בנתב"ג השבים מחו"ל, או תושבים מערים הסובלות מהתפרצות קשה כמו ירושלים ובני-ברק. נהג המונית לוקח כל נסיעה כי אין לו ברירה אחרת.

"נהגי המוניות משחקים רולטה רוסית"

"בעצם נהגי המוניות משחקים רולטה רוסית, הם מסתכנים בחשיפה לנגיף הקורונה עם כל נוסע שהם מעלים למונית, אך הם מבינים שגם פשיטת רגל, או חוסר יכולת לשלם חשבונות יביאו אותם להיזרק לרחוב וגם לחובות קשים לבנקים וגופים אחרים" – אומר ישראל.

לסיכום:

הבריאות חשובה יותר מהכל, וסיכון החיים אינו שווה כל סכום, לא משנה אם מדובר בנהג מונית או כל אדם אחר. ישראל סה"כ מבין שגם אם יצליח להכניס כמה מאות שקלים מנסיעות במונית זה כלום לעומת מה שעלול לקרות במידה וייחשף לחולה קורונה ובריאותו תיפגע חס וחלילה.  אז נכון לאפריל 2020 זה המצב בישראל של נהגי המוניות וגם של אלפי בעלי עסקים אחרים. כולנו נצטרך להמתין בסבלנות עד שמגפת הקורונה תחלוף.

©® כל הזכויות שמורות לבלוג מוניות 007. אין לעשות שימוש בכתוב ללא אישור מפורש בכתב.

לתגובות או תרומות לנהגי מוניות הסובלים מקשיים כלכליים ניתן ליצור קשר עם המערכת באימייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Dr.House

Dr.House