מה באמת מעצבן נהגי מוניות

איך לא תעצבנו נהגי מוניות
משתדלים להתנהג בהתאם גם במונית
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter

נהגי מוניות מנסים לשמור על שפיות בג'ונגל העירוני

להיות נהגי מוניות בתל אביב היא משימה לא קלה עם מעט תגמול.
נהגי מוניות נוהגים בכל יום בין 10 ל12 שעות נטו (לא כולל הפסקות).
במהלך משמרת ארוכה של התמודדות עם לחצים מכיוונים שונים, הם צריכים להיות סבלניים
ונחמדים ללקוחות.
אך לא תמיד קל לנהג מונית לשמור על מצב רוח טוב כשהוא צריך להתמודד עם פקקים, לקוחות, מוסכים, שוטרים, קנסות, נהגי מוניות אחרים, העמסת מזוודות או ציוד כבד אחר, ועוד אירועים לא צפויים שעלולים להתרחש במהלך משמרת ארוכה – וכל זה בשכר יחסית נמוך.

למעשה נהגי מוניות רבים יגידו לכם ששכרם לא מצדיק את שעות העבודה הרבות.
לנהגי מוניות בישראל יש המון הוצאות צפויות ועוד הרבה הוצאות לא צפויות.
הוצאות צפויות: ביטוח, טסט, תיקונים, ירידת על של הרכב, שכירות מספר מונית, דמי שכירות לתחנה ועוד…
לגביי הוצאות לא צפויות נרחיב במאמר הבא.
סכומם של כל ההוצאות האלה מגיע לאלפי שקלים בחודש.
נהג מונית שלא עובד מספיק שעות בכל משמרת, יגיד לכם שהוא בקושי "גומר את החודש".

אני לא מנסה להגיד שנהגי מוניות הם מושלמים.

כמו בכל ענף, כנראה שיש "קומץ" נהגים שמוציא שם רע לאחרים.
לא חסר נהגים שלא מנקים את הרכב, או סתם מתנהגים בגסות.
אבל רובם סה"כ מנסים להביא כסף "הביתה" למשפחותיהם, ובאמת שהם עובדים מאוד קשה בשביל זה.
אומר משה כץ נהג מונית בתל אביב כבר 18 שנים.
ביקשתי ממשה לספר על כמה מהרגלי הנוסעים שהוא וחבריו חווים מדי יום בעבודה.

כמה דוגמאות לאירועים נפיצים במונית:

1. נוסעים ש… מתייחסים לנהג כמו למשרת – או גרוע מזה.

בשנת 2019 יש לקוחות שעדיין מנסים לעצור מונית עם שריקה.
משה אומר שהוא בוחר לא לעצור לנוסעים ששורקים לעברו, זה עניין עקרוני.
"מבחינתי השריקה היא סוג של חוסר כבוד כלפיי".

2. לקוחות שנכנסים לרכב בלי להגיד "שלום" או "בוקר טוב" ולעתים גם צורחים במקום לבקש בנימוס.
מצב כזה יוצר במונית אווירה טעונה, "הנהג כבר לא אוהב אותך" אומר משה.

3. נוסעים ש… נוהגים מהמושב האחורי.

יש נוסעים שרגילים להגיע ליעד בדרך מסוימת.
ואז אם הנהג בוחר דרך שונה, הם מבקשים מהנהג לשנות מסלול או לפנות
בשנייה האחרונה.

נהג מונית צריך לבחור במסלול הקצר ליעד.
אם אתם רוצים שהנהג ייסע במסלול ספציפי, עליכם לבקש זאת מהנהג בתחילת הנסיעה.
אחרת, תנו לנהג לבצע את העבודה שלו.

4. נוסעים ש… מבקשים מהנהג לעבור על החוק.

כמובן שאתם רוצים להגיע כמה שיותר מהר, ולשלם כמה שפחות עבור הנסיעה במונית. 
נוסעים לא פעם מעודדים נהגי מוניות לבצע פניית פרסה היכן שאסור,
או לנסוע מעל המהירות המותרת כדי להספיק רמזור אדום.
את נהג המונית לא מעניין שיצאתם מאוחר מהבית ואתם עלולים לאחר לשדה התעופה או לראיון העבודה.
נהג מונית לא אמור לעבור על החוק למענכם.

נוסעים חייבים להבין שהמתנה לאור ירוק, או עמידה בפקק הוא חלק ממחיר הנסיעה במונית.
לנהג אין שליטה על המתרחק בכביש.

5. נוסעים ש… מביאים אתם את ארוחת הצהריים

במידה והחלטתם להיכנס למונית עם מנת פלאפל נוטפת טחינה, הקפידו לשאול את הנהג אם זה בסדר מבחינתו שתאכלו במונית.
הרבה נוסעים מבטיחים שהם ישמרו על הניקיון, אך לא כל נהג יסכים לקחת את הסיכון שאולי תשאירו לו מושב אחורי עם כתמים של טחינה.
התחשבו גם בנוסעים האחרים שיעלו אחריכם למונית, שמרו על הניקיון.

6. נוסעים שיכורים מידי

אין ספק מונית נועדה להסיע אנשים ששתו אלכוהול.
מונית היא הפתרון הטוב ביותר עבור אנשים שיוצאים לבלות ומתכננים לתפוס ראש.

אך לעתים אנשים שותים יותר מידי.
לא נדיר להסיע בסופי שבוע שיכורים שמקיאים במונית, או נרדמים עד רמה של חוסר תפקוד מוחלט.
גם אם אתם לוקחים מונית כדי שתוכלו לשתות, דעו שהרבה נהגי מוניות לא יסכימו לקחת קבוצה של שיכורים שבקושי יכולים לעמוד על הרגליים.

7. נוסעים ש… לא משאירים טיפ.

נהיגה במונית היא לא בדיוק קריירה משתלמת.
למעשה, זה אפילו די בעייתי מבחינה כלכלית, ובעיקר מסתכם ב"עבודה של 36 ש"ח לשעה".
במשמרת חלשה, נהג מונית יכול "ללכת" הביתה בלי שקל בכיס אחרי הוצאות.

מה שאני מנסה להגיד, טיפים חשובים מאוד לנהגי מוניות.
ואני בטוח שלחלק גדול מקהל הנוסעים אין מודעות לעניין הזה.
טיפים יכולים לעזור לנהגי מוניות לסיים את המשמרת ברווח סביר.
במציאות של 2019 רוב הלקוחות אינם נותנים טיפ, או משאירים טיפ נמוך.

בפעם הבאה שאתם נוסעים במונית, השאירו טיפ במידה והנהג נתן לכם שירות טוב.

בשורה התחתונה – השתדלו להיות נחמדים לנהג המונית שלכם, אני בטוח שזה ישתלם.