זכות ציבורית למונית לקנות להשקעה - כן או לא?

רבים מכם בוודאי חשבו לא פעם על רכישת זכות ציבורית למונית או "מספר ירוק". האם זכות ציבורית היא השקעה נבונה או השקעה עם פוטנציאל להפסדים?
האם כדאי לרכוש זכות ציבורית למונית
מספר מונית יכול להיות נכס מניב לטווח ארוך?

תוכן עניינים

התשובה נמצאת כנראה איפשהו באמצע. זכות ציבורית למונית נחשבה לפני כמה עשרות שנים לנכס יוקרתי במיוחד. מקום המדינה ועד שנות התשעים, המחיר של זכות ציבורית למונית היה זהה למחיר של דירת 3-4 חדרים בעיר טובה במרכז הארץ.
מאז הספיקו מחירי הדירות לעלות ולהכפיל את עצמם כמה פעמים, והזכות הציבורית? היא נשארה שנים רבות על מחיר קנייה קבוע פחות יותר – הייתה תקופה שהממשלה החליטה לשחרר אלפי זכויות ציבוריות לקנייה בשוק הפרטי, ובתקופה הזאת מחיר הזכות הציבורית צנח ב-100,000 ש"ח בערך לקנייה, ו1000 ש"ח או יותר בהשכרה. במידה ובחרתם להשכיר את הזכות לנהג מונית באותה תקופה הייתם מקבלים עבור שכירות המספר בערך 700-800 ש"ח. זה היה למיטב ידיעתי שפל של כל הזמנים.

עם זאת, לבעלי הזכות הציבורית הייתה גם "תקופה יפה" מבחינתם כמובן, ומחירו של מספר המונית בהשכרה חודשית היה כ-800-1000 דולר. זה היה סכום כסף גבוה מאוד באותם ימים וייתכן והיה שווה בהשכרה יותר מדירה.

למה בכלל לחשוב על קניית מספר מונית?

בשנות התשעים או בשנות השמונים היה הרבה יותר קל לענות על השאלה הזאת, אך בתקופה הנוכחית בשנת 2020 השאלה הזאת מתבקשת ואפילו הכרחית לפני שאתם שוקלים לרכוש זכות ציבורית כדי להשכיר אותה לנהג מונית.

גם בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים אף אחד לא יכל לחזות מה עתיד לקרות בענף המוניות. כמו שאתם יודעים היום, ב-2010 התחילו לצוץ בעולם אפליקציות של הזמנת מוניות וגם בישראל.

גט טקסי היו בין הראשונים שפיתחו אפליקציית מוניות והצליחו מאוד. גט טקסי שינתה את כללי המשחק בענף המוניות בישראל. נהגי מוניות רבים הצטרפו לאפליקציית המוניות שלהם.
גט טקסי היו אלטרנטיבה אמיתית לנהג מונית חדש, לנהג מונית שנמאס לו לעבוד עם נוסעים מזדמנים מרחוב, או לנהג שלא רצה לעבוד עם תחנת מוניות.

ב-2010 נהגי מוניות בתל אביב עבדו בשיטה של "חאפר" שזה אומר – נהג בלי תחנה. הנהגים העדיפו לעשות סיבובים בעיר עד שהיו נתפסים עם נסיעה. חלק מהחאפרים היו נהגי מוניות שעבדו בעבר בתחנת מוניות אך היו מאוכזבים מאוד משיטת העבודה שמעודדת שחיתות ומתגמלת בעיקר חברי תחנה, חברים של חברי תחנה, וחברים של הסדרן.

השיטה המקולקלת בתחנת המוניות

השיטה המקולקלת בתחנות והעבודה הקשה עם נוסעים מזדמנים ברחוב דחפו את רוב נהגי המוניות לשתף פעולה עם אפליקציית גט טקסי.

הצלחתם של חברות כמו גט טקסי היו חלק מההשראה לפיתוחה של אפליקציית "אובר", שעד עצם היום הזה פועלת במדינות רבות בעולם לאחר שדרסה את שוק המוניות המקומי בכל מדינה בה היא פועלת. אובר היא אפליקציית נסיעות המאפשרת לכל אדם בעל רכב פרטי להיות נהג מונית. כן מה ששמעתם. ממשלות ברחבי העולם פרסו בפני אובר שטיח אדום והתעלמו מהעניין השולי שנהג מונית הוא מקצוע של מיליוני אנשים ברחבי העולם. הצלחה של חברת אובר עלולה להביא לסיומו של ענף המוניות כמו שהכרתם עד היום.

אך בפני נהגי המוניות מציבות המדינות רגולציות בדרך כלל קפדניות, לדוגמה: מונית צריכה להיות מדגם מיוחד שיועד במקור לשמש כמונית, עד היום בישראל אין אפשרות להפוך רכב פרטי למונית. מונית חייבת להתחיל את חייה כרכב חדש ורשומה ברישיון הרכב כמונית. כמו כן, מונית מיועדת להסעת נוסעים בשכר ולכן מותקן בכל מונית מונה חכם לחישוב עלות הנסיעה. ואיך אפשר בלי סימני זיהוי מיוחדים למוניות, מדבקות רבות מסביב למרכב המציינות כי מדובר במונית, עם מספר הזכות הציבורית או "מספר המדליה" בצידי הדלתות, וצבע מיוחד למונית – בישראל צבע לבן, במדינות אחרות בעולם תוכלו למצוא מוניות בצבע צהוב, ירוק, כחול, ורוד, כתום, שחור, אדום, והעיקר שיהיה בולט מספיק כדי להבין שמדובר במונית.

משרדי התחבורה בכל העולם שלחו אנשים ללמוד להיות נהגי מוניות בקורס מסודר עם תעודת סיום, ציונים, מורים, ואפילו טסט ותאוריה מיוחדים לרכב ציבורי.

כל הרגולציה הזאת שנדרשת מנהגי המוניות עד עצם היום הזה, לא תקפה ולא רלוונטית עבור חברת אובר שעקפה את כל החוקים והתקנות ע"י טכנולוגיה. פיתוח האפליקציה מאפשרת לנוסעים לתקשר עם בעלי רכבים פרטיים המעוניינים להסיע אנשים ברכבם בשכר – כן, ככה פשוט. כשרוצים הכל אפשרי. אין צורך לעמוד על שפת המדרכה להרים את היד עד שמונית תעצור, תוכלו להזמין מונית 24 שעות בלחיצת כפתור בלי להתקשר לסדרן התחנה. יותר טוב מזה? באמת שאין.

אז אם הממשלות ברחבי העולם מסוגלות להתעלם באופן שרירותי מאלפי תקנות וחוקים כדי לאפשר לחברת טכנולוגיה לשגשג תוך התעלמות מענף המוניות, הכל אפשרי.

אין דבר המונע ממשלות מושחתות ברחבי העולם להעלים את ענף המוניות מהיום למחר. למעשה כשהם מאפשרים לחברת אובר לפעול במדינתם בחופשיות זה בדיוק מה שהם עושים.
במדינות בהן אובר "תפסה חזק", הממשלה בטח לא מבינה איך נהגי המוניות לא נעלמו מזמן מהנוף.

כן, פוליטיקאים הם אנשים ציניים והם ימשיכו לקבל החלטות לפי מה שנכון להשרדותם הפוליטית או נכון לחבר הטייקון שיסייע להם במימון קמפיין הבחירות הבא.

אז איך כל הממבו ג'מבו הזה קשור לזכות ציבורית להפעלת מונית? קשור מאוד.

אם תחפרו קצת בגוגל במאמרי חדשות מהשנים האחרונות תוכלו לגלות שחברת אובר כבר הפעילה לחץ פעמים רבות על הממשלה כדי לאפשר את כניסת שירות הדגל שלהם הנקרא "אובר X". כמו שכתבתי לפני כמה שורות, שירות אובר איקס הופך כל אדם בעל רכב פרטי החפץ להסיע נוסעים בשכר לנהג מונית זמני או קבוע.

במידה ואובר יצליחו להיכנס לענף המוניות וכל בעל רכב בישראל יוכל להפוך לנהג מונית ע"י הורדה והרשמה לאפליקציית הנהגים והנוסעים של אובר, נהגי המוניות יהפכו איך נאמר.. לקצת פחות נחוצים. ועכשיו באמת, נהגי המוניות יספגו הפסדים אם ימשיכו להחזיק מונית תחת כל הרגולציה והעלויות המטורפות הכרוכות בכך. מי צריך את זה שאפשר להפוך את המאזדה 3 הפרטית שלכם למונית?
לנהגי המוניות שיעברו לעבוד באובר עם רכב פרטי לא יהיה צורך לשלם עבור השכרת זכות ציבורית למונית והם יחזירו את "המספר" שלהם לבעלים.

ערכה של זכות ציבורית יכול לצנוח ב-90%, יותר מכך, הזכות הציבורית יכולה להיות שווה אפס שקלים במידה ואובר תצליח בשוק התחבורה הישראלי.
הרי בתכלס, זכות ציבורית היא לא יותר מסתם מספר במחשב של משרד התחבורה.

אתם בטח חושבים שלאובר יהיה מאוד קשה לכופף את משרד התחבורה ואין סיכוי שהם יצליחו לקבל אישור לפעול בישראל. זהו ש… הכל אפשרי בחיים. אני מקווה מאוד שזה לא יקרה כדי שאלפי משפחות בישראל יוכלו להמשיך להתפנס בכבוד. אבל כמו שאתם יודעים, כדי להיבחר או לזכות באהדת הציבור הפוליטיקאים מוכנים לעשות הרבה.

במידה והחלטתם לרכוש "מספר מונית" או אם רכשתם לא מזמן, נסו לעקוב אחרי המתרחש בגזרה של מקבלי ההחלטות, אולי תצליחו למכור בזמן לפני שהמחיר יצנח ;)

חשוב מאוד – כל הנכתב במאמר הוא דעה אישית ואינו מתבסס על ידע עובדתי או מקור מידע מוסמך בנוגע לכניסתו של שירות אובר X לענף התחבורה בישראל.
המאמר נכתב לידע כללי בלבד ואינו מציע דרך פעולה כזאת או אחרת בנוגע לזכות ציבורית.
הפעילו שיקול דעת והחליטו מה נכון עבורכם.

©® כל הזכויות שמורות לבלוג מוניות 007. אין לעשות שימוש בכתוב ללא אישור מפורש בכתב.

לתגובות או תרומות לנהגי מוניות הסובלים מקשיים כלכליים עקב מגפת הקורונה ניתן ליצור קשר עם המערכת באימייל: [email protected]

Dr.House

Dr.House

פוסטים אחרונים באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *